دلتنگی ها و اندیشه ها sanhavak


+ اُرگیا ( ORGIES / Orgie )

اُرگیا  (  ORGIES /  Orgie  )

( اُرگیانه ، اُرگاسم ) (  ORGIAQUE – ORGASME  )

جشنهای ارگیانه ، بزمهای باکوسی یا حتی گرایشهای ساده به ارگیای مبتنذل ، از یک سو جلوه ای قهقرایی ، بازگشت به کائوس  همراه با فسق و فجور ناشی از مستی ، خنیاگری ، هرزگی ، عرف شکنی ، دلقک بازی ( غولهای کارناوال ) و نیز لایقلی است غ و از سوی دیگر نوعی بازگشت به اصل ، شناور شدن در نیروهای اولیۀ زندگی پس از خستگی و دلزدگی از روزمرگی ، از تهذیب و شهرنشینی است . از این روست که بارها اُرگیا جانشین جشن بذرافشانی ، درو ، و انگورچینی به حساب آمده است .

آرگیا نماد میلی خشونت بار به تغییر است . حتی برخاسته از میلی است برای دور کردن ابتذال ، و به همین خاطر در ابتذالی عمیق تر فرو می رود ، در ابتذال زندگی غریزی ، تنها ارگیای عارفانه ، مستی عارفانه با سومۀ ودایی ، سماع صوفیان ، ریاضت مرتاضان ، یا جذبۀ اولیاء و قدیسین به هر صورت که باشد مطلقاً به جانب راهی به غیر از ابتذال جهت می گیرد ، به سوی اعتلای خواهشها می رود ، و به موجودیتی جدید منتهی می شود .

ارگیا چون صورت فرضی زندگی خدایان است ، بدون محدودیت و بدون قانون ، شرکت کنندگان در ارگیا از حدود قوانین فرا می گذارند و حتی ادعای مساوات با خدایان می کنند . نیروی فاسدی که نیروی خلقت را تقلید می کند . اما وقتی این صورت فرضی از زندگی خدایان به آخر می رسد ، حس ناپایداری و خفت ، احساس محدودین شدید و حالتی از توهم مستولی می شود که خود نوعی نابودی است . لکن ممکن است ارگیا جهشی ایجاد کند ، جهت گیری تازۀ نیروها برای خدای ممدوح : از خود گذشتن و به تعالی رسیدن .

این انقلاب درونی احساسی عمیق از تواضع و تضرع را ایجاب می کند . و به جای تقلید خدا ، این صورت فرضی از او استمداد می طلبد . انگیزۀ عبث همذات شدن با او تغییر می کند ، و در یک ان ، با اعتراض متواضعانه ، به پذیرش تفاوت با او پایان می گیرد .

 

نویسنده : MEHDI ; ساعت ۳:٤٦ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۳۸٩/٢/۱٥
comment نظرات () لینک