دلتنگی ها و اندیشه ها sanhavak


+ ویژگیهای کلیسای لوتری 1

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:2005234746; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:793412374 1310217876 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-text:%1-; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; color:red;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->

ویژگیهای کلیسای لوتری

 

1-                       کلیسای لوتری مانند انگلیکان ، نمایا نگر (راه میانه) در جهان مسیحیت است. این کلیسا از یک سو با کلیساهای کاتولیک رم و ارتودوکس در نظامات کلیسایی ، عبادت، اخلاقیات وبسیاری از اصول دکتر ینی هماهنگی دارد، واز سوی دیگر با کلیساهای اصلاحی وگروههای بنیادگرا نزدیک است. مفهوم راه میانه ) ر ا کمتر الهیون لوتری بکار می برند  ، ولی این کلمه می تواند  کمکی برای فهم ویژگیهای این نوع کلیسا باشد.

   هم لوتر اصلاح طلب وهم کلیسایش ، هر دو میتوان تنها از طریق درک دو موضوع که زمینه ساز اصلاحات بودند فهمید: یکی رویارویی با کلیسای کاتولیک رم و دیگر رویارویی با تمایلات جناح چپ در امر اصلاحات (که لوتر آنرا انتوسیازم نامید) .چهرۀ ویژۀ لوترنیسم را میتوان ازمغایرتش با کلیسای کاتولیک رم و انتوسیازم شناخت.

لوترنیسم در مقایسه با کاتولیک رم خودرابعنوان یک مذهب شخصی که هرفردمسیحی را درموضوعات مذهبی با نقادی تربیت میکند، جلوه میدهد.

 

صحنه ای که لوتر در(ورمس) (1521) براثرآن با ضمیرباطنش جذب شد در شعور او اثری محوناشدنی به جای گذارد. (مصلحت نیست که انسان برخلاف دستورهای شعور و وجدان شضخصی خود عمل کند) . این کلمات غالباً نقطۀ آغازی برای تفسیر اصلاحات لوتری بودند. قدرت بیان لوتری درمورد آزادی انسان مسیحی، یعنی رهایی از قانون،رهایی از قدرت ظاهری کلیسا ، رهایی از پیروی ازسنت و حتی رهایی از توجه به کتاب مقدس ، ضربه ای سخت به سشابقۀ کلیسای رم وارد کرد. خود لوتر نظریات آزادانه ای نسبت به بخشهایی از کتاب مقدس ارائه داد.

تب آزادی مردم مسیحی تا حد زیادی در اسناد اعترافی لوتری فروکش کرد، اما گاه وبیگاه در کلیسای لوتری مجدداً ظهور کرد ، چنانکه تئولوژی آزادی ای که موافقت آن با اصول اساسی لوتری مورد تأیید بود، نمونه ای از آن است.

لوترنیسم از سوی دیگر بعنوان مذهب راستین در برابر انتوسیازم به پاخاست. لوتر برخلاف انتوسیاست ها که روی (نورباطن) یا (ندای وجدان) تأکید میکنند ، بر روی نیروی مطلق (کلمۀ خدا) تکیه داشت. او وقتی دراین نکته دقت کرد خودراپیرو وجدان مقید به (کلمۀ خدا)یافت، نه وجدان آزاد وبدون قید. (کلمۀ خدا)عبارت بوداز یک منبع عالی در موضوعات دینی . در اینجا کلیساهای لوتری با ایمان کامل، تعالیم او را دنبال  کردند وحتی در صدد برآمدند تادرمورد تأکید روی مأخذ قرار دادن کتاب مقدس از خود لوتر سبقت بگیرند. لوتر برخلاف انتوسیاست ها و (زوینگلی)(1489- 1531) شعایر را چنان موردتوجه قرار داد که امروز حتی بر ای اعضای کلیسای لوتری حیرت آور است.دراین زمینه اسناداعترافی لوتری نیز با این تعالیم هماهنگی نزدیکی دارد. بنابراین لوترنیسم میتواند بعنوان یک (ر اه میانه) بین کلیسای کاتولیک رم وانتوسیاست هابه شمارآید ولی چنین نیست که دقیقاً حدوسطی آشتی دهنده باشد که ادله ومبالغه های هردوطرف مسئله را به هم نزدیک سازد بلکه محتاطانه راه میانه ای را ازمیان آن دو انتخاب می کند.

 

 این نبض لوتری نیست! این نوع میانه روی در مکتب لوتر محکوم است زیرا لوترنیسم روی یک طرفه بودن در مسائل مهم دکترینی پافشاری ومبالغه میکند ووضع روشنی را به ویژه باتوجه به دکترین(تبرئه از طریق ایمان) که درقلب سیستم آن قرار دارد ، اظهار میکند. لوترنیسم در مسئلۀ فیض وبازخرید (فدیه) راه میانه ای ندارد بلکه صاحب نظریه ای قطعی ویک جانبه است، که برخی از حوزه های الهیات مانند حوزه های انگلیکان مشکل می توانستند آنرا بپذیرند.

2-                       کلیسای لوتری یکی از کلیساهایی است که اصول اعتقادی رابر عشای ربانی، نظام کلیسایی و اخلاقیات تقدم مطلق میدهد. نقطۀ آغاز کار لوتر این نبود که کلیسایی با نظام کلیسایی جدید یا اصلاح عشای ربانی یا نمونه ای اززندگی جدید مسیحی به وجود آورد. نقطۀ شروع کار  او تنها تأکید روی (تبرئه از طریق ایمان) منهای اعمال بقود، واین به قدری تازگی داشت که فاصلۀ زیادی راباکلیسای کاتولیک رم به وجود می آورد. مسائل دیگر نتایج طبیعی این دکترین بودند.برای نمونه اصلاحات لوتر در امور مربوط به عشای ربانی پیامد انتقاداتی بود که اوبراساس دکتر ین ومفاهیم قر بانی عشای ربانی به عمل آورد، واز نظر تر تیب تار یخی این کار، چند سال پس از اصلاحات دکترین به وقوع پیوست.مذ اکرات لوتر وزوینگلی درکنفرانس ماربورگ در 1529 میتوالند بیانگر تأکید لوتر روی دکترین و روش کار اوباشد. آنها در بارۀ عشای ربانی باهم به بحث پرداختند و در 14 مورد به توافق رسیدند . در عین حال دربارۀ  پانزدهمین مورد ، اختلاف همچنان باقی ماند.آنها در حضور حقیقی بدن وخون مسیح در عشای ربانی به توافق نرسیده بودند. لوتر این مطلب را بطور کلی رد کرد ومذاکرات را قطع کرد. جوّ کنفرانس باپاسخ معروف او مشخص میشود : (طرز فکر شما با طرز فکرما سازگار نیست)

این امر بیشتر به نظر لوتر که معتقد بود عدم توافق در چنین مسئلۀ مهمی می تواند دلیل قانع کننده ای برای قطع کامل روابط با زوینگلی باشد، متکی است تا عدم توافقشان در دکترین عشای ربانی ، زیرا حریف او بر این عقیده بود که هنوز امکان تفاهم متقابل تحت این شرایط وجود دارد.

 

درتلفیق دکترین ، عشای ربانی  نظام کلیسایی واخلاقیات ، تقدم دکترین چیزی است که از روش متخذ کلیسای لوتری با توجه به وحدت کلیسا ، آشکارا پدیدار میشود. در اصل 7 از اصول (اعتراف نامۀ آوگسبورگ) آمده است که : ( برای اتحاد کلیسا کافی است که همه در دکترین انجیل واجرای شعایر موافق باشند ولازم نیست که سنتها یا شعایر وجشنهای مردم در همه جا یکی باشد) بنابراین آداب ورسوم کلیسایی وشکلهای گوناگون عشای ربانی صرفاً در درجۀ دوم اهمیت قرار دارد، ولی توافق در دکترین و اجرای شعایربه موجب دکترین واقعی ضرورت دارد.

 

ارزشهایی راکه این اصل می تواند برای لوترنیسم به همراه داشته باشد می توان در الحاقیۀ (فیلیپ ملانکتون)(1497- 1560 ) به اصول شمالکالدیک (1536)مشاهده کرد. او در این الحاقیه از ارادۀ خود نسبت به رسمیت شناسی پاپ سخن میگوید البته تا حدی که او آمادۀ اظهارنظر آزاد دربارۀ انجیل باشد وبرتری خود رابراساس انسانی ، به حق آسمانی قرار دهد.

نویسنده : MEHDI ; ساعت ۱٠:۱٢ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱۳۸٩/٢/۱
comment نظرات () لینک