دلتنگی ها و اندیشه ها sanhavak


+ کلیسای لوتری - اساد اعترافی 2

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1904556176; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1073254538 -2050974354 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-text:%1-; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; color:red;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->

               متمم اعتراف نامه توسط ملانکتون درخلال انجمن هیئت قانونگذ اران بعنوان پلسخ به رد کاتولیک رم، که معمولاً به نام (متمم اعتراف نامۀ آوگسبورگ) خوانده شضده تهیه شد. این متمم به امپر اطور تقدیم شد ولی اواز پذیرش آن امتناع کر د . پس از اصلاحاتی که ملانکتون در این نسخه به وجود آورد، یک نسخۀ لاتینی از ان در 1531 چاپ ومنتشر شد ودر همان سشال ترجمۀ آلمانی ان نیز انتشار یافت.

 

این متمم یک اظهارنامۀ کوتاه نیست، بلکه یک ر سالۀ تئولوژیکی است که کلیۀ جزئیات مورد اعتراض اعتراف نامه را با دلیل اثبات می کند ومطالب اعتراف نامه را به ترتیبی که درآن آمده است مورد تفسیر صحیح تری قرار میدهد. تفسیر دکترین استخلاص و رهایی از شرمساری به وسیلۀ ایمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

2-                      اصول شمالکالدیک نام خود را از اتحاد دفاعی ای که توسط پرنسهای انجیلی شمالکالدیک در 1531 صورت گرفت اخذ کر ده است. این اصول را در سال 1536 لوتر تهیه کرد وپاپ انرا برای یک شور روحانی که در سال 1537 در منتوآ برگزار می شد پیشنهاد کرد که البته نتیجه ای به همراه نداشت. جان فردریک حاکم روحانی ساکسونی ایدۀ شرکت انجیلی در شورا ر ا تأیید نکرد اما لوتر را برای تهیۀ اصول ایمان که خود او از رویدادهای آن دور نبود مورد مشورت قرار داد.

بنابراین این دفاعیه دارای اهنگ ضد کاتولیک رم بود. این دفاعیه به امضای الهی دانان ویتن برگ رسید، ولی ملانکتون امضای خود را بر شروط یادشده متوقف ساخت. هنگامی که انجیلی ها در شمالکالدون در 1537 در غیبت لوتر، که بیمار بود، با هم دیدار کر دند، این اصول از سشوی انجمن حکام تصویب نشده بود اما پس از چند روز به امضای بیشتر مشاوران روحانی رسید که با انها مصاحبت داشتند.به هر حال نام (شمالکالدیک) بزودی برای این اصول انتخاب شد ودرخلال دو دهۀ بعد به صورت مأخذ درآمد وسرانجام جزء کتاب کنکورد به حساب امد.

3-                       ( رساله در قدر ت وتقدم پاپ) مقاله ای است که ملانکتون در 1537 در شمالکالدون نوشت و در کتاب کنکورد بعنوان ضمیمه ای به این اصول به چاپ رسید. ملانکتون تحت نفوذ روح ضدپاپی که درکنفرانس حاکم بود ، این رساله ر ابا عبارت تندتری نوشت.

4-                      دو پرسش نامۀ مذهبی لوترکه هردو مربوط به سال 1529 است قدیمیترین اسناد اعترافی لوتری اند. این دو پرسش نامه نه مانند اعتراف نامۀ آوگسبورگ سیاسی هستند ونه دفاعیه ای از نوع لوتری بلکه به منظور تعلیم عناصر ایمان مسیحی به کودکان وجوانان تهیه شده اند.

 

(پرسش نامۀ کوتاه) در بهار 1529 بصورت اعلامیه های بمنظور نصب روی دیوار، انتشار  یافت. نخستین لیستهای سه گانه همراه با فرمانهای ده گانه ، اعتقادنامۀ حواریون ، ونیایش خداوندگار در ژانویه منتشر شد. در مارس اعلامیه ای دربارۀ تعمید وآیین عشای ربانی مقدس پخش شد.بعداً سه لیست دیگر منتشر شد که متضمن دعاهای صبح وشام ، فیضها ، (لیست های خانگی) ، مجموعه ای از متون کتاب مقدس مربوط به وعظ کنندگان ، دادرسان ، رؤسای خانواده ها، خدمتکاران خانگی وکودکان بود. در ماه مه این رساله به صورت کتاب منتشر شد. یک نسخه همراه با تجدید نظر در 1531 با بخش جدیدی در بار ۀ اعتراف چاپ شد که لوتر آن را بین تعمید وایین مقدس عشای ربانی قرار داد.هم نسخۀ مربوط به سال 1529 در پنج بخش وهم طبع 1531 با بخش اضافی بارها در کلیساهای لوتری تجدید چاپ شدند. نسخۀ بعدی به کتاب کنکورد ضمیمه شد. هر بخشی فقرات انجیلی رابا توضیحات مختصری همراه دارد.

(پرسش نامۀ طولانی تر) که در اوریل سال 1529 پدید امد تفسیری است برای جزئیات پرسش نامۀ کوتاه که برای استفادۀ سرپرست خانواده ها و روحانیان نوشته شده است.

انتخاب موضوع در سبک پرسش نامه قر ون وسطا طرح شده بود.اصالت این کتابها در نظم وترتیب و تفسیر این موضوع است.پرورش مذ هبی  کودکان در قرون وسطا مشتمل بود برتعلیم نیایش خداوندگار، درود بر مریم، اعتقادنامۀ حوار یون و اخلاقیات مسیحیت.

این کار غالباً با حفظ کردن فهرستی از گناهان مهلک وپر هیزهای مسیحیت همراه بود، ولی در مورد فرمانهای ده گانه  به اواخر قرون وسطا گر ایش داشت.

لوتر درود بر مریم و فهرست پرهیزها وگناهان را حذف کرد وبه جای انها متونی از کگتاب مقدس را که مشتمل بر کلمات تدسیسی تعمید و عشای ربانی بود اضافه کرد.او همچنین ترتیب سنتی را الغا کرد وموضوعات را بر اساس تفسیر انجیلی مسیحیت به نظم دراورد.

 

اندیشۀ اساسی در مورد پذیرش پرسش نامه عبارت است از اینکه انسان ابتدا بایسد قانون خدا را پیش روی خود قرار دهد تاخود را به عنوان یک شخص گناهکار بشناسد ، انگاه ایمان وعظ شده را بشنود وسرانجام نیاز خود را به یک نیرو برای زندگی مسیحی درک کند.

پرسش نامۀ کوتاه دارای سبکی کاملاً غیر جدالی وغیر تئولوژیکی است در حالیکه پرسش نامۀ طولانی از مقداری مباحث جدالی مستقیماً برضدکاتولیکیسم و انتوسیازم تشکیل یافته است. از عنوان استخلاص و تبرئه ، در پرسش نامۀ کوتاه، اجتناب شده، ولی د کترین لوتری دربار ۀ نجات در اساس  این کتاب اظهار شده ، همانگونه که در تفسیر دوم و سوم اعتقادنامۀ حوار یون امده است. ارتباط میان مذهب و اخلاق در یک روش ساده که هنوز هم ابتکاری است، از طریق مقدمه هایی بر شروح هر یک از احکام دهگانه بیان شده است: ( ما باید، بنابراین ، از خدا بترسیم وبه او عشق بورزیم همانگونه که ...) کلیۀ فرمانهای دهگانه در اولین اصل امده اند. اهنگ شخصی وفردی تفسیر کلیۀ اصول اعتقادنامه نیز ارزش ذکر را دارد. عقیده به آفریدگار جهان مربوط به وجود شخصی صاحب عقیده می شود که در تفسیر اولین اصل (من اعتقاد دارم که خداوند مرا افریده است) آمده است.

فراز( خداوندگار ما ) در اعتقادنامۀ حواریون ، به (خداوندگار من که مرا از لعنت بازخرید کرد) در این تفسیر تبدیل شضده است.اثر این دو شعار به گونۀ خاصی در این تفسیر بعنوان (درصدد امرزش گناهان بر آمدن) بیان شده است. رئالیسم شعاری در این فراز (بدن و خون حقیقی خداوندگار ما عیسی مسیح) مورد اشاره قرار گرفته است اما در این نوشته در مورد کودکان تدکید چندانی به عمل نیامده است . در تفسیر تعمید ، تدکید اساسی روی جنبه های سمبلیک آن قرار دارد.

برخی از قواعد به خوبی نشان می دهد که تحت تدثیر دید اسقفی و اجتماعی لوتر قرار گرفته که سیستم رئیس ومرئوس ، سرپرست خانواده ها و خدمتکاران خانگی را پذیرفته است. اگر نشانه ای از دید منفی نسبت به جهان در تفسیر قسمت هفتم نیایش خداوندگار وجود داشته باشد، در قسمت چهارم آن دید مثبتی به امور خوب زندگی  وجود دارد.

 

(پرسش نامۀ کوتاه ) به منظور تربیت کودکان با ایمان مسیحی در خانه تهیه شده ، اما بعنوان یک کتاب متن مدرسه ای در کلیساهای لوتری هم مور د استفاده قرار می گرفت. این پرسش نامه قرنها به عنوان کتاب درسی مدارس ابتدایی به کار رفت وتنها متن برای تربیت مسیحی بود، تا اینکه عصر نهضت روشنگری مذهبی قرن 7 وعصر روشنفکری فرا رسید واین منجر به تدوین کتابهای جدیدی بر اساس تاریخ عهدین، به عنوان متمهای پرسش نامه شد. در خلال دورۀ اصلاحات این کتاب نیز به عنوان متن ویژۀ مر اسم به کار گر فته شد. آیین کلیسای لوتری غالباً به پرسش نامه ، که معیاری برای دکترین و وعظ است برمی گردد و درفرمول کنکورد این دو پرسش نامه کتاب مقدس غیرروحانیان نامیده شده اند که بطور خلاصه کلیۀ مطالب کتاب مقدس رادربر دارند وبرای شخص مسیحی لازم است که انها را برای نجات ابدی خویش تلقی کند.

نویسنده : MEHDI ; ساعت ۱٠:٢٦ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱۳۸٩/٢/۱
comment نظرات () لینک