دلتنگی ها و اندیشه ها sanhavak


+ کلیسای لوتری - اسناد اعترافی 3

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1904556176; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1073254538 -2050974354 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-text:%1-; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; color:red;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->

               (فرمول کنکورد) نتیجۀ، بحثهای تئولوژیکی طولانی است که در اثر مشاجرات داخلی لوترنیسم پس از مرگ لوتر به وجود امد. نویسندگان اصلی آن (جاکوب آندره) (1528-1590 ) و (مارتین کمنیتز) بودند. این کتاب برای تصویب بخشنامه شد وتوسط 3 تن حاکم مذهبی، 20 تن حاکم معمولی، 24 تن کنت از 38 شهر مستقل و حدود 800 روحانی امضا شد.این امضاکنندگان در حقیقت نمایندگان دوسوم جهان لوتری بودند.

این سند  به دو بخش تقسیم میشود که هریک دارای 12 اصل است. در حالیکه بخش اول مشتمل بر تزهایی است که دکترین عمومی به شمار آمده اند، بخش د وم جزئیات تزهای بخش اول را تفسیر میکند. این اص.ل هریک از سندها به اصول سند دیگر مربوط می شوند.

(فرمول کنکورد) تعدادی از عقاید اصولی را که در کلیسای لوتری بدون توجه به آورندگان و مأخذشان مورد عمل بودند انکار کرد. شناخت افراد یا گروههایی که با فرمول کنکورد مخالف بقودند آسان است.

 

اصل 1 ( در بارۀ گناه اصلی) به ( متیاس فلاسیوس)( 1520-1575) که مدعی بود گناه در جوهر انسان وجود دارد ، مر بوط می شود.اصل 2 (در بارۀ ار ادۀ آزاد انسان) به (سینرجیست ها) (کسانی که معتقدند تولد تازۀ انسان محصول پیوستگی ارادۀ انسان و فیض خداست) که ادعا میکردند ارادۀ انسان در تغییر عقیده اش نقش دارد، مربوط می شود. اصل 3 (دربارۀ درستی ایمان) در  ابتدا برضد (آندریس اوسیاندر)(1468- 1552) تهیه شضد که معتقد بود : استخلاص و تبرئه عبارت است از دگرگونی حقیقی طبیعت از طریقه الهام عشق خدا.

اصل 4 (دربارۀ اعمال نیک) دارای دید دوگانه ای  در این موضوع است : یکی نظر (جرج میجر)(1502-1574) که معتقد بود : اعمال نیک برای رسیدن به نجات ضرورت دارند، دیگری نظر (نیکلوس فن آمسدور ف) (1483-1565) که اعتقاد داشت : اعمال نیک سبب تأخیر در رسیدن به نجاتند. اصل 5 و 6 (دربارۀ شریعت، انجیل و کاربرد شریعت) به آنتی نومیان ها مربوط می شود که رهبر آنها (جان اگری کلا) (1499- 1566) معتقد بود شریغت نباید برای مردم وعظ شود. اصل 7 (دربارۀ شام خداوندگار ما) و اصل 8 (دربارۀ ذات مسیح) برضد کالونیست های مرموز ترتیب داده شد. در اصل 9 (دربارۀ هبوط مسیح به دوزخ) با نواقص چندی مواجه می شویم.این اصل متضمن هشداری برضد تعمق وتفکر در تعالیم لوتر دربارۀ این موضوع است. اصل 10 (دربارۀ آداب و رسوم کلیسایی) نظر ملانکتون و پیروان اورادر بر دارد که از شرایط و اوضاعی که (لایپزیک اینتریم) آنها را مخالف کاتولیک رم معرفی کرده بود، دفاع کردند.

اصل 11 (دربارل سرنوشت جاوید وانتخاب خدا) از دکترین کالونیسم دربارل سرنوشت انتقاد می کند. سرانجام اصل 12 (دربارۀ بدعتها و فرقه های دیگر) در مورد طرفداران تعمید مجدد، شونکفلدی ها (1489- 1561) و ضدتثلیثی ها سخن می گوید.

 

فرمول کنکورد مشاجرات لوتری را دربارۀ مسائل دکترین در عصر اصلاحات در بر دارد. این فرمول مبدأ لوترنیسم واقعی را معرفی می کند وخود نوعی از اسکولاستیک لوتری است. کلیۀ این اسشناد در کتاب کنکورد درج شده اند. سه اعتقادنامۀ کاتولیک در آغاز آن آمده است و مجموعه ای از نقلقولهای پدران روحانی کلیسا در مورد ارتباط میان طبیعت الهی و انسانی مسیح که ضمیمۀ آن شده است نشان می دهد که دکترین ویژۀ لوتری دربارۀ این موضوع مورد حمایت کلیسای اولیه بوده است.

کتاب کنکورد در 1580 به زبان آلمانی منتشر شد ودر1584 در یک نسخۀ رسمی لاتینی انتشار یافت.

 

نویسنده : MEHDI ; ساعت ۱٠:٢٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱۳۸٩/٢/۱
comment نظرات () لینک