اسماعیلیه

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:837772712; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1690417264 -672003856 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-text:"%1\)"; mso-level-tab-stop:64.3pt; mso-level-number-position:left; margin-left:64.3pt; text-indent:-.25in; color:red;} @list l1 {mso-list-id:1367022083; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1017225386 37026280 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l1:level1 {mso-level-text:%1-; mso-level-tab-stop:64.3pt; mso-level-number-position:left; margin-left:64.3pt; text-indent:-.25in;} ol {margin-bottom:0in;} ul {margin-bottom:0in;} -->

 

پس از وفات هر امامی اتباع او به فرقه های متعددی تقسیم می شدند . عده ای امامت را به وی ختم شده میدانستند و او را قائم مهدی و مهدی منتظر می شمردند و می گفتند نمرده است ، زنده است و غیبت اختیار کرده و روزی باز خواهد امد . گروهها ی دیگر به کسان دیگر می گرویدند و آنها را به امامت بر می داشتند ، چنانکه پس از امام  جعفر صادق اتباع وی به شش فرقه تقسیم شدند  که یکی از انها اسماعیلیه بود که موضوع بحث ماست . **

 

{{ ** شش فرقۀ مزبور عبارتند از :

1)   ناووسیه : که معتقد بودند امام جعفر صادق نمرده است و نخواهد مرد . بلکه زنده است و او مهدی منتظر و قائو است . این گروه از امام جعفر صادق روایت میکردند که فرمود :  " اگر سر من از فراز کوهی به جانب شما منحدر شود در کشتن من جازم نباشید که من صاحب شماام و امام با اهتداء و صاحب شمشمیر ایالت و ظهورم " ( فرق شیعۀ نوبختی ، ترجمۀ علی دشتستانی ، صفحه 45 ؛  اللل و النحل ، شهرستانی صفحات 127 – 128 )

2)   فطحیه یا افطحیه : که پس از امام جعفر صادق معتقد به امامت پسر بزرگ آن امام ، عبدالله افطح ، شدند و گفتند چون عبدالله بزرگترین اولاد امام است لذا او بایست جانشین وی باشد ، وبه این گفتار تمسک نمودند که جعفر صادق فرموده است : امامت در بزرگترین فرزندان من می باشد . ( فرق شیعه صفحۀ 51 )

3)   سمیطیه یا شمیطیه : اینان پیروان و مدعیان امامت پسر دیگر امام جعفر صادق ، یعنی محمد دیباج ، هستند . واز این روی به دیباجیه یا به نام مؤسس خود ، یحیی بن ابن شمیط ، شمیطیه نامیده شده اند . ( فرق شیعه صفحۀ 50 ؛ الملل و النحل ، شهرستانی صفحۀ 128 )

4)   موسویه : که به امامت موسی بن جعفر قائلند به طریق نص ، ( ایضاً صفحات 52 و 129 )

5)   اسماعیلیۀ واقفه : که گویند امامت از حضرت امام جعفر صادق به اسماعیل رسید و بدو ختم شد ، و وی را قائم مهدی و خاتم سلسلۀ امامت دانند ، و این فرقه ، اسماعیلیۀ خالصند . ( ایضاً )

6)   اسماعیلیۀ مبارکی : که گویند بعد از امام جعفر صادق ، امامت به محمد بن اسماعیل نواده اش رسیده است و حق همین است که امامت برای محمد بن اسماعیل باشد ، زیرا انتقال نص از برادر به برادر ، فقط در مورد امام حسن وامام حسین جایز است و پس از انان جایز نیست ، و به نام مبارک از موالی اسماعیل ، مبارکیه خوانده می شود . ( فرق شیعه صفحات 6-45 )  }}

 

 

 

اسماعیلیان که در کتب ملل و نحل و سیر و تواریخ به نامهای مختلف خوانده  شده اند  (2) شاخه ای از مذهب شیعه هستند که پس از امام جعفر صادق ، امامت را حق اسماعیل و پسرش محمد می دانند . امام جعفر صادق را چهار پسر بود : اسماعیل ، موسی الکاظم ، محمد دیباج و عبدالله افطح (3 ) .

امام جعفر صادق ، نص امامت بر اسماعیل کرد . لیکن چون اسماعیل در زمان حیات پدر درگذشت ، امام نص را از او به موسی برادرش منتقل نمود . امام عده ای از اتباعش بدین امر گردن ننهادند . و گفتند نص امامت رجوع قهقهری نمی کند و بداء نیز محال است ( 4 ) ، چه امام جعفر صادق امام معصوم است و او نص بر اسماعیل کرده است ، پس اصل ، نص نخستین است (5 ) . و گروهی حتی منکر مرگ اسماعیل شدند و گفتند مدن او از روی تقیه اظهار شده تا دشمنان قصد جان او نکنند ، و بر اثبات قول خود دلیل اوردند که بر خلاف مرسوم ( بر موت اسماعیل اشهاد کردند و محضر نوشتند ... ) ( 6 ) . در حالی که معهود نیست که بر مرگ کسی ( سجل نویسند ) (7) .

 

 

( 2 ) نامهایی که اسماعیلیلان بدانها خوانده شده اند بر دو گونه است : یکی نامهایی است که خود بر خویشتن نهاده اند ، و دیگر نامهایی که دشمنان انها بدانها داده اند .

اسماعیلیلان خود را سباعی ، اسماعیلیل باطنی ، اصحاب تعلیم ، اصحاب الدعوة الهادیه ، اصحاب دعوت هادیۀ مهدیه ، اسماعیلیله ، اهل تأویل ، اهل تأیید ، اهل ترتیب و اهل حق خوانده اند و دشمنانشان بر آنها اسامی قرمطیه ، ملاحده ، زندیق ، معطل ، فاسق ، کافر ، ثنوی ، مجوسی ، اباحی ، مقنعیه ، بابکیه ، محمره ، مبیضه ، فداویه ، حشیشیه ، و مزدکیه نهاده اند .

( 3 ) ( جامع التواریخ ) رشیدی ، بخش اسماعیلیان صفحۀ 9 .

( 4 ) عده ای که گفته اند علت برداشتن نص از اسماعیل ان بود که وی ( شراب مسکر بخورد ، جعفر بر فعل او انکار کرد و فرمود که ( بدا فی امر اسمعیل ) و پسر دیگر موسی نص کرد ، ( جامع التواریخ رشیدی ، بخش اسماعیلیه صفحۀ 9 ) اما این مطلب بکلی نادرست و از قول مغرض است . اسماعیل مردی زاهد و پارسا بود وامام جعفر صادق او را سخت دوست میداشت و هنگام وفاتش بسیار اندوهناک شد و پا برهنه به دنبال جنازه روان  گشت و چند بار فرمان داد تا جنازه را به زمین گذاردند و به چهرۀ او نگریست . ( سفینة البحار ) شیخ عباس قمی ، جلد اول صفحۀ 657 ، ( غزالی نامۀ ) جلال همائی  صفحۀ 24 ، مقالۀ مهدی محقق در مجلۀ یغما ، سال 11 صفحۀ 125 )

( 5 )( جامع التواریخ ) رشیدی ، قسمت اسماعیلیان ، بکوشش محمد تقی دانش پژوه و محمد مدرسی ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب صفحۀ 9 )

( 6 ) ( الملل و النحل شهرستانی ، ترجمۀ افضل الدین صدرترکۀ اصفهانی ، صفحۀ 152 .

/ 1 نظر / 8 بازدید
biz

سلام سايت جالبي داريد چرا از وب سايت خودت پول در نمياري البته اين يک پيشنهاد چون من دارم اينکار مي کنم خواستي يک سر به لينکي که دادم بزن به قسمت وب مسترها بالاي صفحه هست سر بزن :) :)